Ποιες καθημερινές συνήθειες, μπορούν να επιμηκύνουν τη ζωή σας;

ygieines synhtheies

Ποιες καθημερινές συνήθειες, μπορούν να επιμηκύνουν τη ζωή σας;

Αυτές οι πέντε συνήθειες θα επιμηκύνουν τη διάρκεια της ζωής σας.

ygieines synhtheies
Καθημερινές υγιεινές συνήθειες

 

Η τακτική άσκηση, η υιοθέτηση μιας υγιεινής διατροφής, η αποφυγή καπνίσματος, η διατήρηση φυσιολογικού βάρους και η κατανάλωση μέτριων ποσοτήτων αλκοόλ θα μπορούσαν να επιμηκύνουν τη ζωή σας για αρκετά χρόνια.

 

Αυτό ήταν το συμπέρασμα μελέτης των “παραγόντων κινδύνου και υγιεινών συνηθειών του τρόπου ζωής” και του προσδόκιμου ζωής στις ΗΠΑ.

Παρά το γεγονός ότι οι ΗΠΑ είναι ένα από τα πλουσιότερα έθνη στον κόσμο, σε ότι αφορά το προσδόκιμο ζωής, το 2015, κατέλαβαν την 31η θέση.

Αυτό μπορεί να φαίνεται εκπληκτικό για μια χώρα που ξοδεύει περισσότερα χρήματα για την υγεία από οποιαδήποτε άλλη, να δαπανά δηλαδή περισσότερα χρήματα στην εύρεση νέων φαρμάκων και στη θεραπεία ασθενειών παρά στην πρόληψη της ασθένειας.

Και όμως, πολλές από τις πιο συχνές και δαπανηρές ασθένειες για θεραπεία – όπως ο καρκίνος , οι καρδιαγγειακές παθήσεις και άλλες χρόνιες παθήσεις – «είναι σε μεγάλο βαθμό αποτρέψιμες», σημειώνει ο χειρουργός Σταύρος Τσιριγωτάκης.

Το προσδόκιμο ζωής στις ΗΠΑ, είναι κατά μέσο όρο 79,3 χρόνια , ενώ στην Ιαπωνία 83,7.

Ο τρόπος ζωής “ευθύνεται για το 60% των πρόωρων θανάτων”

Ο συγγραφέας της μελέτης καθηγητής Φρανκ Β. Χου προσπαθεί να βρει συμπεριφορές και συνήθειες του τρόπου ζωής που επηρεάζουν την υγεία και που μπορούν να αλλάξουν οι άνθρωποι. Επιλέγει να επικεντρωθούν στο «κάπνισμα, στην υπερβολική κατανάλωση οινοπνεύματος, στη μη σωματική άσκηση, στην κακή διατροφή και στην παχυσαρκία», διότι μια ανάλυση 15 μελετών που κάλυπταν περισσότερους από μισό εκατομμύριο ανθρώπους σε 17 χώρες είχε καταλήξει στο συμπέρασμα, ότι αυτοί οι «ανθυγιεινοί παράγοντες στον τρόπο ζωής» είναι υπεύθυνοι για περίπου το 60% των πρόωρων θανάτων.

Η νέα μελέτη χρησιμοποίησε δεδομένα από 78.865 γυναίκες άνω των 34 ετών και από 44.354 άνδρες άνω των 27 ετών.

Πέντε παράγοντες κινδύνου

Πρώτον, οι ερευνητές υπολόγισαν σε ποιο βαθμό, ο πρόωρος θάνατος οφειλόταν σε αυτούς τους ακόλουθους πέντε «παράγοντες κινδύνου που σχετίζονται με τον τρόπο ζωής»:

  • -Κάπνισμα

    Κόψε ή ελάττωσε το κάπνισμα
    Μέτρα προφύλαξης
  • -Kατανάλωση αλκοόλ

    Περιόρισε το αλκοόλ
    Μέτρα προφύλαξης
  • -Aποφυγή τακτικής άσκησης, μισή ώρα ή περισσότερο ημερησίως με μέτρια έως έντονη δραστηριότητα

    Metra profylaxhs
    Μέτρα προφύλαξης
  • -Aνθυγιεινή διατροφή

    Υγιεινή διατροφή
    Μέτρα προφύλαξης
  • -Mη φυσιολογικό βάρος

    Diathrhse sosto somatiko varos
    Μέτρα προφύλαξης

Το προσδόκιμο ζωής αυξάνεται με κάθε επιπλέον παράγοντα

Διαπίστωσαν ότι οι γυναίκες που είχαν και τους πέντε παράγοντες κινδύνου, είχαν διάρκεια ζωής 29 ετών από την ηλικία των 50 ετών και μετά, σε σύγκριση με 43,1 έτη για εκείνες που υιοθέτησαν τον υγιεινό τρόπο ζωής και υιοθέτησαν την υγιεινή διατροφή, την καθημερινή άσκηση, τη διατήρηση σωστού σωματικού βάρους και την αποφυγή κατανάλωσης αλκοόλ και καπνίσματος.

Κάτι ανάλογο παρατηρείται και στους άνδρες, εκείνοι που δεν υιοθέτησαν τους 5 κανόνες υγιεινού τρόπου ζωής, είχαν προσδόκιμο ζωής 25,5 ετών από την ηλικία των 50 ετών και μετά, σε σύγκριση με 37,6 χρόνια για εκείνους που τα υιοθέτησαν όλα αυτά.

Έτσι, οι γυναίκες που έβαλαν στη ζωή τους τις πέντε υγιεινές συνήθειες ζούσαν κατά μέσο όρο 14 χρόνια περισσότερο από τις γυναίκες που δεν ακολούθησαν καμμιά από αυτές, ενώ για τους άνδρες, το κέρδος αυτό ήταν 12 έτη.

Το προσδόκιμο ζωής κατά τη στιγμή της γέννησης στις ΗΠΑ αυξήθηκε από 63 χρόνια το 1940 σε 79 χρόνια το 2014. Οι ερευνητές προτείνουν ότι χωρίς την εκσεσημασμένη παχυσαρκία, η αύξηση αυτή θα μπορούσε να ήταν πολύ μεγαλύτερη.

Ο καθηγητής Hu λέει ότι στις ΗΠΑ, η τήρηση των υγιεινών συνηθειών ζωής είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα και ότι η δημόσια πολιτική πρέπει να κάνει περισσότερα για να δημιουργήσει υγιεινά τρόφιμα, κοινωνικά περιβάλλοντα φιλικά για τον άνθρωπο, ώστε να στηρίξουν και να προωθήσουν την υγιεινή διατροφή και τον υγιεινό τρόπο ζωής.

Ο χειρουργός Σταύρος Τσιριγωτάκης επισημαίνει, ‘’παρά το ότι η μεσογειακή διατροφή είναι αποδεδειγμένα πολύ ευεργετική για την υγεία μας, εμείς δυστυχώς όλο και απομακρυνόμαστε από αυτή. Ακόμα και μερικούς από αυτούς τους 5 παράγοντες αν υιοθετήσετε, σίγουρα θα συμβάλετε στην αύξηση του προσδόκιμου επιβίωσης σας, σίγουρα όμως αν τους υιοθετήσετε όλους το αποτέλεσμα θα είναι το βέλτιστο.’’

 

 

Σταύρος Τσιριγωτάκης, Γενικός χειρουργός MD FACS

Τακτικό μέλος του Αμερικάνικου Κολεγίου Χειρουργών

www.tsirigotakis.gr

[email protected]akis.gr

6986989220